Columns

Vragen? Bel met 055 - 576 2669

In alle uitgaven van BMN magazine de Notarisklerk en op LinkedIN schrijven wij columns. 

06 oktober 2017 Deel dit artikel

Wat heeft empathie te maken met de krapte op de notariële arbeidsmarkt?

Ik hoor het vaak : “ mijn baas heeft geen gevoel voor empathie, geen inlevingsvermogen”. Toch blijkt uit onderzoek dat 2 procent van alle mensen niet over empathie beschikt. Mooi laag percentage, dus veruit de meeste mensen hebben het wel maar niet goed ontwikkeld. In onze maatschappij is het beeld wat we hebben van een leider dat het iemand is met autoriteit en een visie, niet een goede luisteraar.

Medewerkers willen gezien en gewaardeerd worden. Vaak denken we dat veranderingen in organisaties  ontstaan door mooie procedures en regels. De efficiëntste manier om veranderingen en verbeteringen door te voeren verloopt door de wijze te veranderen waarop we met elkaar omgaan. Inlevingsvermogen zorgt ervoor dat we meer inzicht en begrip hebben hoe anderen denken en voelen. Als je anderen wilt motiveren of inspireren, zal je wel moeten weten wat anderen willen of nodig hebben. Bij de Wereldbank bijvoorbeeld laten ze medewerkers en managers een tijd in een ontwikkelingsland wonen en werken om te begrijpen voor wie ze eigenlijk werken.

In het notariaat zie je kantoren waar de leider empathisch vermogen te weinig heeft ontwikkeld. Het is druk druk druk en er is geen tijd om aandacht aan te besteden. Uit veel onderzoeken blijkt dat ruim de helft van alle werknemers geen voldoening put uit zijn/ haar werk. Als de notaris van een kantoor dus geen ontwikkeld empathisch vermogen heeft werken zijn medewerkers minder efficiënt en  hebben het daardoor minder naar hun zin en zakken verder in met hun productie of vluchten naar een ander kantoor waarvan ze denken dat het daar beter geregeld is. In dat geval ontstaan er vacatures die in deze notariële arbeidsmarkt steeds moeilijker in te vullen zijn.

Voor een leider zonder inleveringsvermogen is samenwerking en communicatie nauwelijks mogelijk en zal dus geen effectieve leider zijn. Als je anderen wilt motiveren of inspireren zal je moeten weten wat jouw medewerkers nodig hebben Als een leider investeert  in de ontwikkeling van zijn empathisch vermogen draait zijn kantoor beter met een hogere productie en tevreden medewerkers die niet snel van baan zullen veranderen. Bewustwording is de hefboom van verandering ! En ja…. dit kost tijd en dus geld. Duidelijk is dat het veel geld kost als medewerkers weglopen of inefficiënt werken. Roep hulp is van specialisten die je hier bij kunnen helpen. Uiteindelijk willen we (notaris en medewerkers) allemaal leuk en uitdagend werk hebben, gewaardeerd voelen en het naar ons zin hebben.

 

Wilbert Raat