Columns

Vragen? Bel met 055 - 576 2669

In alle uitgaven van BMN magazine de Notarisklerk en op LinkedIN schrijven wij columns. 

06 september 2017 Deel dit artikel

Zomerdip

Onlangs las ik in het AD dat als je uitgeput de eindstreep haalt je een grotere kans hebt op een burn-out. Wat nu weer…. dacht ik… werk je je helemaal rot om met een rustig gevoel op vakantie te gaan en lekker bij te komen van de hectiek op kantoor en dan heb je -volgens arbeidspsycholoog Arno Zijderveld- een grotere kans op een burn-out. Een op de zeven valt uit door de  zomerdip.

“Als je al op je tandvlees loopt op het moment dat je vakantie neemt, valt het extra tegen als je weer naar je werk gaat en ziet dat er niks veranderd is. Dat frustreert zeer. Eén op de zeven werknemers knapt af door de zomerdip. Geen toeval, als je terugkeert vanuit een volledige rust is de situatie extra confronterend en de versnelling nauwelijks te maken.”

Signalen zijn kort verzuim, vermoeidheid, gespannenheid, irritatie, piekeren en slaapproblemen.

Lekker… als het zo gaat na een heerlijke vakantie in Zuid Frankrijk waar je eindelijk die drie boeken hebt gelezen die al het hele jaar lagen te wachten tot in de boekenkast en waar je verder alleen maar een paar wandelingen vanuit de camping hebt gemaakt in de nabijgelegen heuvels - want bewegen is goed en ontspannend - , de weg bent kwijtgeraakt en je meerdere malen tijdens de wandeling je bedenkt “waar ben ik nu in godsnaam mee bezig”. Natuurlijk heb je ook meerdere brocante markten bezocht en weer onnodige - maar op dat moment zo bruikbare -  spulletjes gekocht waarmee je jouw huis kunt volstouwen.

Hoe voorkom je de stress na de zomerdip (niet alleen lezen maar ook doen!!) ?

  • Vraag tijdig om hulp en delegeer
    Als ellenlange to do-lijsten, projecten met tegenstrijdige deadlines of terugkerende piekmomenten in de workload stress geven, wordt het tijd om bij een leidinggevende aan de bel te trekken. Het is daarnaast van belang dat de potentie van elke medewerker volledig benut wordt door taken te delegeren op basis van de individuele kwaliteiten van elk teamlid.
  • Blijf uzelf ontwikkelen
    Blijf vaardigheden ontwikkelen aan de hand van opleidingen en trainingen. Op die manier investeert u in uw eigen groeipotentieel. Bijkomend effect is dat het uw zelfvertrouwen enorm vergroot. En dat helpt weer goed tegen stress.
  • Vind de juiste werk-privébalans
    Bedrijven erkennen steeds meer het belang van een goede werk-privébalans en proberen actief omgevingen met een betere werkervaring te creëren. Neem werkstress ook niet mee naar huis.
  • Bouw een goede relatie met collega's op
    Uit het onderzoek blijkt dat werknemers die een goede band hebben met hun collega's 2,7 keer zo gelukkig zijn in hun baan. Helaas kunnen relaties met collega's soms verzuren door een verschillende aanpak of gewoon ongeduldigheid. Probeer de problemen aan te pakken voordat ze aan uw mentale en fysieke gezondheid knagen of uw werktevredenheid beïnvloeden.
  • Wees realistisch en stimuleer positief denken
    Iedereen heeft zijn eigen stressprikkels en drempels, maar sommigen zijn vatbaarder voor angstgevoelens of overbezorgdheid. Positief denken is hierbij de sleutel tot een ontspannen werksfeer. Bovendien is het van belang om de lat nooit te hoog te leggen. Wees realistisch, alleen dan zult u zichzelf nooit teleurstellen.

 

Wilbert Raat